• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Förstår dig! Befinner mig i samma sits. Handläggaren har haft våra ansökningar på sitt bord i flera veckor nu då hon ringt 3 ggr utspritt över några veckors tid för att fråga saker. Hon lämnar heller inga förhandsbesked åt vilket håll det lutar, jag har frågat flera ggr... vi ska få besked den här veckan säger hon och klumpen i magen har aldrig varit större. Inget i varken mail/brevlåda eller POIT ännu för varken mig eller mannen.
Då får vi hålla våra tummar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
146
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Sambon har en inkomst på 33000 innan skatt, betalar 1 underhåll på 1723, har tre hemmaboende barn heltid med barnbidrag, 3400 i kostnader för att ta sig till jobbet (pendlar), vår hyra är 12497.

Vad kan månadsbeloppet hamna på för hans sanering? Räknar de att han betalar halva hyran? Får halva barnbidragen?

De räknar på er sammanlagda inkomst. Jag har ungefär samma inkomst som han. Nästan lika hyra. Min sambo har dock ingen utmätning eller skulder hos kronofogden och inkasso över huvud taget.

2 barn hemma - eller 3 just nu men han har precis fått lägenhet och flyttar hemifrån snart så kf räknar inte med honom. Jag har precis fått inledande och ska betala 9915 kr/månad.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
De räknar på er sammanlagda inkomst. Jag har ungefär samma inkomst som han. Nästan lika hyra. Min sambo har dock ingen utmätning eller skulder hos kronofogden och inkasso över huvud taget.

2 barn hemma - eller 3 just nu men han har precis fått lägenhet och flyttar hemifrån snart så kf räknar inte med honom. Jag har precis fått inledande och ska betala 9915 kr/månad.

Oj. Det utrymmet finns absolut inte här... Jag får 16000/mån efter skatt i sjukpenning och föräldrapenning kommande två åren. Från och med januari har vi 4 hemmaboende mindre barn, och en växelvis varannan vecka.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Oj. Det utrymmet finns absolut inte här... Jag får 16000/mån efter skatt i sjukpenning och föräldrapenning kommande två åren. Från och med januari har vi 4 hemmaboende mindre barn, och en växelvis varannan vecka.
Det lär stå i pappren ni får hem vad det preliminära månadsbeloppet blir. Kan ju bli tufft om ni ha bilen också varje månad :'(
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
146
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Oj. Det utrymmet finns absolut inte här... Jag får 16000/mån efter skatt i sjukpenning och föräldrapenning kommande två åren. Från och med januari har vi 4 hemmaboende mindre barn, och en växelvis varannan vecka.

Haha nä jag blev lite paff av summan faktiskt, men ändå så jäkla glad över inledande. De tar ju ingen hänsyn till sambons omkostnader förutom resor till jobb. Men fortfarande nervös om det blir ett definitivt ja sen. Skönt att få börja min första betalning nu i november då december är betalningsfri. Har jobbat över som fan i november så jag kan lägga undan ett bra sparande i dec.

Med din inkomst och fler barn kommer nog summan bli rejält mycket lägre.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Så på kronofogdens hemsida är det bara att fylla i alla inkomst- och utgiftsuppgifter för att jag ska kunna se mitt betalningsutrymme för min utmätning? Man anger inga avdrag för sambons skuldsanering?
Du ska ju uppge hans inkomst så jag antar att
Ja det är positivt att iaf en av oss fått bra besked. Hoppas det håller hela vägen. Vi får absolut se det som en bra sak. En bit på vägen!
Några tips till honom för att det nu inte ska skita sig på vägen mot godkänd skuldsanering??

Och hur sjutton räknas betalningsutrymme när den ena har löneutmätning och den andra skuldsanering?
Antar att han får ett fast belopp att betala varje månad baserad på hans lön, halva hyran (?) och antal barn, men hur kommer utmätningsutrymmet påverkas av detta för min del?
Det med hyran har jag förstått beror på om man tjänar lika mycket =halva hyran var.
Tjänar den ena mer får hen betala mer till hyran.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Du ska ju uppge hans inkomst så jag antar att

Det med hyran har jag förstått beror på om man tjänar lika mycket =halva hyran var.
Tjänar den ena mer får hen betala mer till hyran.
Okej så då beräknas han betala lite mer av hyran. Vi får helt enkelt invänta beslutet, men det är såååååå långsamt med snigelpost och man hinner ju tänka en miljon tankar innan man får några svar. Att man är en orolig själ rent allmänt över allt och ingenting gör inte saken bättre.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Någon som vet hur det fungerar med gemensamma lån när den ena har sanering och den andra utmätning?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Någon som vet hur det fungerar med gemensamma lån när den ena har sanering och den andra utmätning?
Det ska betalas av den som inte har skuldsanering.
Din sambos del ingår i saneringen men du får betala på det tills det är slutbetalat såvida du inte släpper din del till Kfm också.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp